PERSBERICHT; Meer dan 10 miljoen bezoekers in 2013 bij NVD dierentuinen.

Meer dan 10 miljoen bezoekers in 2013 bij NVD dierentuinen20140107_amersfoort_giraffe

Amsterdam, 6 januari 2014

Na een zeer koud voorjaar, waarin de bezoekers in de dierentuinen van de Nederlandse Vereniging van Dierentuinen slechts langzaam op gang kwamen, heeft de NVD het jaar kunnen afsluiten met meer dan 10 miljoen bezoekers. Dat is iets meer dan in 2012. De bezoekersaantallen van de NVD leden varieerden, een aantal had iets minder bezoekers, een aantal bleef gelijk en een aantal wist meer bezoekers te ontvangen, soms wel tot 20 % meer en Artis had het drukste jaar uit haar geschiedenis. Bijzonder was wel dat bij een aantal dierentuinen één van de drukste dagen pas in de kerstvakantie viel.

2013 was een jaar waarin vier NVD dierentuinen diverse festiviteiten vierden: Artis bestond 175 jaar, Burgers 100 jaar en werd daarnaast Koninklijke Burgers’Zoo, DierenPark Amersfoort vierde het 65 jarig bestaan, Safaripark Beekse Bergen bestond 45 jaar en Aqua Zoo Friesland ook al weer 10 jaar. Blijdorp opende de grootste vlinderkas van Europa: Amazonica en in Ouwehand werd het unieke project Gorilla Adventure gestart.

Nieuwe ontwikkelingen
Vanzelfsprekend kwam ook dit jaar een aantal nieuwe diersoorten in de NVD collectie: Safaripark Beekse Bergen kreeg okapi’s en in Avifauna kwamen twee nieuwe kolibrisoorten, de vorkstaartnimf en de witneksaffier. In Dierenpark Wissel kwam een Zuid Amerikaanse tapir in de collectie en Dierenrijk ontfermde zich over een olifantenkudde uit Emmen. Ook binnen de bestaande collectie gebeurde iets bijzonders: na het overlijden van de Apenheul Oerang Oetan man Karl was het de vraag wie de nieuwe leider zou worden: Amos of Willy. Uiteindelijk ontwikkelde Amos zich tot een echte wangplatenman, die de leiding van de groep op zich nam. In DierenPark Amersfoort konden bezoekers oog in oog staan met de hyenas via de nieuwe “Klim Alles” route en Artis vierde het jubileum met ‘Artis in Bloei’ waarbij de bezoekers werden verrast door een enorme bloemenpracht het hele jaar door.

Geboortes
Bijzondere geboortes waren er natuurlijk ook: in Ouwehand verwelkomden de bezoekers o.a. een witte leeuwentweeling, Dierenrijk zag zelfs een ijsbeerdrieling het levenslicht en in Zoo Parc Overloon was er sprake van een ware babyboom: o.a. otters, Indische antilopen, muntjaks en ook de Ibissen en de China Parkieten kregen jongen. In Blijdorp werden maar liefst vier girafjes geboren en een Indische olifant. Heel bijzonder was de geboorte van een gorillatweeling in Burgers’ Zoo.

Prijzen
De leden van de NVD vielen in 2013 ook regelmatig in de prijzen: GaiaZOO werd verkozen door de ANWB tot het leukste uitje van Nederland. Ook Safaripark Beekse Bergen werd verrast door een Zoover Award voor de leukste dierentuin! Ten slotte wist Blijdorp met de campagne met het olifantje Ollie de Gouden Loeki te winnen.

2014
Ook in 2014 zullen de NVD leden zich weer inspannen om de bezoekers te verrassen. In Ouwehand zal de Expeditie Berenbos van start gaan en in het Safaripark Beekse Bergen zal een begin worden gemaakt met het ontwikkelen van een nieuw verblijf voor nijlpaarden en krokodillen. GaiaZOO bouwt een uniek doorloopproject met o.a. de grijze wolf en honderden nieuwe diersoorten.
Kortom genoeg redenen om ook in 2014 weer een kijkje te nemen in een NVD dierentuin!

Bij de NVD zijn in 2013 de volgende 15 grootste dierentuinen in Nederland aangesloten: Apenheul/Apeldoorn, Aqua Zoo Friesland/Leeuwarden, Natura Artis Magistra/Amsterdam, Burgers’ Zoo/ Arnhem, DierenPark Amersfoort, Dierenpark Emmen, Dierenpark Wissel/Epe, Dierenrijk/Nuenen, Diergaarde Blijdorp/Rotterdam, Dolfinarium/ Harderwijk, GaiaZOO/Kerkrade, Ouwehands Dierenpark Rhenen, Safaripark Beekse Bergen/Hilvarenbeek, Vogelpark Avifauna/ Alphen aan de Rijn, Zoo Parc Overloon
__________________________________________________________________________________________
NIET VOOR PUBLICATIE: Voor meer informatie kunt u terecht bij M.M. van Aggelen, directeur van de NVD, telefoon: 020 – 5246080 of 06-53 85 13 84 of bij de aangesloten leden zelf.